MAKNA AL FATEHAH DAN AL IKHLAS

Bismilah : AKU menamai akan diri-KU
*
Arrahman : Ya Muhammad, aku yang menciptakan engkau
*
Arrahim : Ya Muhammad, AKU yang mengatakan Rahasia-KU kepadamu
*
Alhamdulillahi : Ya Muhammad, sembahyang-KU itu ganti sembahyangmu untuk memuji diri-KU.
*
Robbil Alamin : Ya Muhammad, AKU tau yang lahir dan yang bathin.
*
Arrahmannirrahim : Ya Muhammad, Yang membaca Fatihah itu AKU dan sembahyang itu AKU jua memuji diri-KU.
*
Maliki Yaumiddin : Ya Muhammad, AKU Tuhan yang maha besar pada isi sekalian alam, engkau ganti kerajaan-KU.
*
Iyya kana budu : Ya Muhammad, tiada lain yang sembahyang itu melainkan AKU memuji diri-KU.
*
Waiyyakanas Ta’in : Ya Muhammad, yang ghaib itu AKU jua, JIKA tiada AKU engkaulah ganti kerajaan-KU.
*
Ihdinasshirathal Mustaqim : Ya Muhammad, tiada yang tau… hanya engkau jualah yang mengetahui AKU.
*
Shiratallazi Na’an Amta'Alaihim : Ya Muhammad, tiada murka AKU kepadamu, tiada nyata AKU jika tiada engkau.
*
Ghoyiril Maghdubi alayhim walad dalin : Ya Muhammad, jika tiada kasih-KU maka tiada engkau dan tiada Rahasia-KU sekaliannya.
*
Amin : Ya Muhammad, adamu itu PENGGANTI Rahasia-KU.
..............................
Makna Al Ikhlas
*
Qul Huwallahu Ahad : AKU nyata dengan dirimu.
*
Allahus shamad : AKU jadi penolong-mu didunia dan diakhirat
*
Lam Yalid Walam Yulad : AKU Esa Ghaib kepada-mu.
*
Walam Yakul Lahu Kupuan Ahad : AKU nyata dengan dirimu
.

.........,.,...,.,..,.............
Jikalau ENGKAU teliti dengan benar akan ENGKAU dapati bahwa Wujud AKU itu adalah lebih nyata daripada segala wujud lain yang terlihat.
.
Wujud AKU itulah yang melihat dan yang dilihat, ada-KU itulah yang mendengar dan didengar, dan sebagainya, karena AKU-lah yang Awal dan yang Akhir.
.
Sebenarnya apabila ENGKAU menegaskan ke-aku-an mu, itu adalah sama dengan ke-aku-an AKU, Jadi serupa saja.. sama ada ENGKAU berkata “akulah hamba yang benar”, atau “AKULAH ALLAH YANG BENAR." Ia merujuk kepada identitas yang sama, hanya dipandang dari sudut yang berlainan
.
KUFUR adalah menutup Keesaan AKU dengan tabir yang banyak kejamakan, segala apa yang kelihatan di dunia ini adalah sebagai tabir yang menghalang penglihatan kepada AKU
.
SYIRIK pula adalah menganggap Wujud AKU yang satu sebagai dua, atau lebih daripada dua, syirik senantiasa berlaku sama ada di dalam ibadah atau di luar ibadah, kecuali bagi mereka yang telah kasyaf, yaitu yang telah melihat Wajah AKU.
..........
Menurut Syariat : kufur dan syirik adalah kotoran dan dosa yang perlu dibersihkan atau dibuang terlebih dahulu supaya amal ibadah yang dilakukan mendapat pahala daripada Allah.
.
Menurut Tarikat : kufur dan syirik adalah cinta kepada dunia, karna cinta dunia telah membutakan mereka terhijab daripada Allah.
.
Menurut Hakikat : Kufur dan syirik adalah mengadakan gyair (selain Allah), dan tidak melihat Keesaan Allah di sebalik yang banyak, yaitu disebalik apa yang kelihatan dialam maya ini.
.
Walaupun AKU telah memperingatkan manusia di dalam Al-Quran, bahwa AKU itu adalah ESA, Tetapi kebanyakan manusia tidak mengindahkan firman-KU ini, mereka tetap mensyirikkan AKU dalam setiap apa yang mereka lakukan. Dan AKU juga telah mengingatkan bahwa kebanyakan manusia tidak beriman kepada-KU tanpa menyekutukan AKU atau mensyirikkan AKU.
Firman Allah dalam surat Al baqarah ayat 163 :
"Sesungguhnya Tuhanmu adalah Tuhan yang satu"
.
Firman Allah dalam Surah Yusuf ayat 106 :
"Dan kebanyakan mereka tidak beriman dengan Allah tanpa menyekutukan yang lain dengan Nya"
.
Syirik bukan senang dilihat ia menyerap dalam semua orang, seumpama semut hitam yang berjalan di atas batu yang hitam di kegelapan malam pula, kecuali bagi mereka yang sudah makrifah.
.
Syirik dan kufur ini hanya dapat dihapuskan apabila seseorang itu mengEsakan AKU dalam setiap tarikan nafasnya yang keluar masuk dan yang dilakukannya.
.
Barangsiapa yang mengetahui bahwa sesungguhnya ENGKAU itu tiada, yang ada hanya AKU, maka sesungguhnya ENGKAU itu telah mengenal AKU yang Maha Esa.
.
Bersyahadah itu bersaksi kepada yang Disaksikan dan berzikir itu mengingat yang Dilihat, Sesungguhnya ENGKAU itu adalah bukti nyata atas Dirimu sendiri.
.
SiFakir nan arif melihat dirinya dengan Diri Nya Sendiri, AKU-lah bukti akan ENGKAU, karna AKU dan ENGKAU tidak pernah menyatu, karna AKU dan ENGKAU tidak pernah mendua. AKU dan ENGKAU tidak perlu bersatu karna,… AKU-lah…ENGKAU-lah…AKU.
.
Betapa AKU dapat dilihat oleh selain Diri-KU, tidak mungkin Hanya ENGKAU melihat Diri-KU Sendiri, Inilah dia Isbatul Yakin..
.
AKU jangan ENGKAU khayalkan, ENGKAU Jangan berkhayal tentang AKU, karna AKU wajib untuk dibuktikan, disaksikan Agar terarah sasaran penyembahan Jelas tercurah dan terarah penyerahan diri Menyembah AKU bukan sekedar ucapan, tetapi Melihat dan dilihat dengan kepastian
.
BAITULLAH adalah rumah Allah atau rumah AKU, rumah yang dibina oleh AKU sendiri bukan yang dibina oleh Nabi atau manusia, Rumah AKU ini berada di Qalbu nan hening, Untuk memasuki rumah AKU memerlukan beberapa tatacara, dan jikalau ia tidak dipenuhi maka seseorang itu tidak mungkin dapat masuk. Memasuki rumah AKU, tidak perlu bawa apa-apa, tidak perlu bawa ilmu, tidak perlu bawa amal, tidak perlu bawa makrifat dan sebagainya. Hanya masuklah seorang diri tanpa berbekal apa-apa pun.
.
Oleh karna itu jangan berbangga dengan ilmu yang banyak, amal yang banyak dan sebagainya, karna AKU tidak memerlukan itu, tetapi AKU melihat pada Qalbu nan hening, tanpa dicemari duniawi dan nafsu, ketika memasuki Baitullah, Rumah Allah
.
Allah berfirman dalam surat Tha'ha ayat 12 :
"Sesungguhnya AKU-lah Tuhanmu, sebab itu bukalah kedua terompahmu, sebenarnya engkau telah berada di lembah suci Tuwa"
.
Ini adalah ayat mutasyabihat (kiasan), terompah yang dimaksudkan di sini adalah kiasan, bukan bermaksud terompah alas kaki. Untuk memasuki Baitullah harus meninggalkan terompah di luar
.
Terompah adalah benda yang kotor dan sudah pastinya benda-benda yang kotor tidak boleh dibawa masuk ke dalam Rumah-KU. Setiap benda yang kotor, seperti terompah dan nafsu dan sebagainya tidak akan sampai kepada-KU.
.
Jasad manusia yang terdiri dari darah dan daging itu juga tidak akan sampai kepada-KU. Jasad yang penuh nafsu hendaklah dizakatkan, Karena hakikat zakat adalah penyerahan diri kepada-KU.
.

.....................,.,....
Bismillah, Yang engkau katakan itu yakni zat AKU yang tetap, bukan engkau yang berkata Bismillah itu
*
Ar Rahman, Bermula murah itu, murah AKU kepada engkau, daripada awal-KU kepada engkau yang AKU murahkan, kepada engkau itulah zat-KU, Sifat-KU, Asma’-KU, Af'al-KU
*
Ar Rahiim, Mengasihani itu kasih AKU kepada engkau, yakni Awal-KU dan Akhir-KU zahir-KU dan Batin-KU Tiada bercerai dengan engkau itulah makna kasih-KU
*
Alhamdulillah, zat AKU memuji diri-KU sendiri kepada engkau zahir-KU
*
Rabbil Aalamiin, AKU-LAH ALLAH yang dikatakan didalam semuanya, tahu zahir dan batin Kepada hamba-KU
*
Ar Rahmaanir Rahiim, Kebesaran engkau itu adalah kebesaaran KU, Ada engkau itu AKU, .Sirr engkau itu arti memangku Qur’an-KU yakni AKU.
*
Iyyaaka Na’budu Wa Iyyaakana Nasta’iin, Engkau itu AKU, bukan engkau menyembah, tapi AKU menyembah AKU sendiri, yang disembah itu AKU yang menyembah pun AKU
*
Ihadinash shiraathal Mustaqiim, Nyata AKU itu kepada engkau, MAKA engkaulah akan ganti KU, nyata tiada bedanya engkau dengan AKU. AKU engkau tiada yang lain lagi
*
Ghairil Maghdhuubi alaihim, Engkau itu jadi daripada AKU, AKU itu jadi engkau, MAKA tiada ada antara AKU dengan engkau
*
Waladh-Daalliin, Tiada Lagi ganti kepada AKU sesudah engkau ada AKU
*
Amiin, Engkau itu rahasia-KU, AKU rahasianya engkau, AKU itu serupa engkau tiada berbeda lagi engkau dengan AKU
.

.................,...........
Qul Huwallahu, Ahad AKU nyata dengan dirimu
*
Allahus Shamad, AKU jadi penolongmu dunia dan akhirat
*
Lam Yalid Walam Yulad, AKU itu Esa, Ghaib AKU kepada-mu
*
Walam Yakun Lahu Kupuan Ahad, Aku nyata dengan diri-mu

Postingan populer dari blog ini

KUNCI RAHASIA KUN FAYAKUN

NAFAS LAM JALALAH

MAKNA RAHASIA ALIF