DIA ITU ADALAH AKU

Yang sebenar-benar Diri itu ialah Hidup,
Yang sebenar-benar Hidup itu ialah Ruh,
Yang sebenar-benar Ruh itu ialah Nafas,
Yang sebenar-benar Nafas itu ialah Allah,
Yang sebenar-benar Allah itu ialah Muhammad,
Yang sebenar-benar Muhammad itu ialah Diri Ruhani,
Yang sebenar benarnya Diri Ruhani itu telah menjadi Nyawa,
- - - - - - - - - - - - - - -
Karena Tiada hidup Jasad melainkan dengan Nyawa, dan Tiada hidup Nyawa melainkan dengan Jasad,
Jadi Yang bernama Allah itu ialah Kehendak, Yang bernama Kehendak itu ialah Hidup,
Yang bernama Hidup itu ialah Ruh,
Yang bernama Ruh itu ialah Nafas,
Yang bernama Nafas itu ialah yang Hidup,
JADI yang Hidup itulah Dzat Wajibul Wujud
- - - - - - - - - - - - - - -
Tahapan Antara Alam Nasut dan Alam Malakut adalah SYARIAT,
Tahapan Antara Alam Malakut dan Jabarut adalah TAREKAT,
Tahapan Antara Alam Jabarut dan Alam Lahut adalah HAKEKAT
- - - - - - - - - - - - - - -
"Maka Akulah Pencipta Tempat, dan Aku tidak memiliki Tempat"
.
"Maka Aku Ciptakan Malaikat dari Cahaya Manusia, dan Aku Ciptakan Manusia dari Cahaya-Ku"
.
"Maka Aku Jadikan Manusia sebagai kendaraan-Ku, dan Aku jadikan seluruh isi Alam sebagai kendaraan bagi Manusia"
.
"Maka Betapa indahnya Aku sebagai Pencari, dan Betapa indahnya Manusia sebagai yang dicari, Betapa indahnya Manusia sebagai pengendara, dan betapa indahnya Alam sebagai kendaraan baginya"
.
"Maka Manusia adalah Rahasia-Ku dan Aku adalah Rahasianya"
.
"Maka Tidaklah Manusia makan sesuatu, atau minum sesuatu, dan tidaklah ia berdiri atau duduk, berbicara atau diam, tidak pula ia melakukan suatu perbuatan, menuju sesuatu atau menjauhi sesuatu, kecuali Aku Ada di situ, Bersemayam dalam dirinya dan Menggerakkan Tubuh Manusia, Jiwanya, Hatinya, Ruhnya, Pendengarannya,Penglihatannya,Tangannya, Kakinya, dan Lidahnya, semua itu Aku Persembahkan kepadanya dari Diri-Ku, untuk Diri-Ku, karena Dia tak lain adalah Aku"

Postingan populer dari blog ini

KUNCI RAHASIA KUN FAYAKUN

NAFAS LAM JALALAH

MAKNA RAHASIA ALIF