ANA AL HAQ SIRI DUA WAJIBUL WUJUD

"ANA AL'HAQ" : SIRI 2 WAJIBUL WUJUD (Yang Pasti Ada)
Yang ada hanya Allah.
Tiada yang lain.
Yang lain tidak ada.
- - - - - - - -
TAUHID ialah mengetahui SATU,
Melihat SATU dan menjadi SATU AKU SATU dan Tiada sekutu DenganKU.
- - - - - - - -
Walaupun ada bertingkat-tingkat dari segi BADAN, AKAL, RUH, SIRR, NUR, DZAT,
hakikat kita bukanlah salah satu dari tingkat-tingkat itu tetapi adalah Dzat itu sendiri.
- - - - - - - -
HAKIKAT MUHAMMAD ialah Kepala Pancuran semua Manifestasi.
Meskipun Muhammad didalam badan, hakikatnya adalah hakikat seluruh Alam.
- - - - - - - -
Keturunannya ialah :
Seluruh Alam
Wali-Wali
Malaikat-Malaikat
keturunan yang lahir dari Jasadnya.
- - - - - - - -
Ulama Syariat berpendapat Wujud itu ada dua :
PERTAMA - Satu Yang Asal yakni Allah.
KEDUA - Yang dijadikan atau Baharu Yakni Yang dijadikan Allah dari Tiada
- - - - - - - -
Ulama Hakikat berpendapat :
Benda-benda Wujud bukan dari Tidak Ada tetapi adalah dari
A'YAN SABITAH
(bentuk-bentuk tetap dalam Ilmu Allah)
Yaitu dari Wujud Allah
- - - - - - - -
Perintah KUN hendaklah pada benda yang ADA. Yang Tidak Ada Tidak dapat menerima Perentah KUN itu. Lain-Lain perbedaan Prinsip Ulama Syariat dan Ulama Hakikat :
- - - - - - - -
Ulama Syariat mengatakan Wujud Kejadian berbeda dengan Wujud Allah.
Para Sufi mengatakan Tiada Perbezaan Hanya Satu Jua Yaitu Wujud Mutlah Allah
- - - - - - - -
Ulamak Syariat mengatakan bahwa kejadian sari ADOM.
Para Sufi mengatakan Yang Diperintah itu mestilah ada atau Wujud untuk menerima perintah dan ini ialah A'YAN SABITAH.
- - - - - - - -
Yang ketiga ialah HU HU (Dia Dia) dan KAANAHU (Seperti Dia)
Ulamak Syariat mengatakan dalam Fana' Makhluk menjadi KAANAHU (seperti Dia) dan bukan HU HU (Dia Dia)
- - - - - - - -
Ibnu Arabi menyatakan :
"Wujud tidak lebeh dari Satu. Yang sama itu menzahirkan kepada DiriNya dengan DiriNya seperti air menzahirkan dirinya dalam bentuk ais".
- - - - - - - -
Jadi Tiada Yang Fana' Ianya Hu Hu. Yang lain tidak lebih dari hanya Nama-Nama dan benda-benda pada pikiran saja.
Hakikatnya Dia Yang Satu.
- - - - - - - -
Semua Nama-Nama adalah Penzahiran daripada satu hakikat.
Kadang-Kadang hakikat itu lautan,
kadang-kadang buah,
kadang-kadang ombak,
kadang-kadang ais
kadang-kadang salji,
kadang-kadang Allah,
kadang-kadang Makhluk
- - - - - - - -
Nama itu banyak .. Yang dinamakan itu hanya Satu.
Bentuk-bentuk adalah DiriNya sendiri Pada Zahirnya dan Pada Hakikatnya.
Semua benda benda Wujud karena WujudNya Allah.
Dengan sendirinya mereka itu Tidak Ada.
Huruf tidak ada, Yang ada ialah Dakwat.
Yang Tidak Ada ialah cerminnya Wujud Mutlak
^Mumtanul Wujud - Ada Yang Negatif = Cermin
^Mumkinul Wujud - Ada Yang Mungkin = Bayangnya
^Wajibul Wujud - Yang Pasti Ada = Orangnya.
- - - - - - - -
Ulamak Syariat mengatakan Wujud benda-benda (dunia) adalah Tambahan pada Dzat.
Para Sufi mengatakan Wujud Mutlak ialah Allah.
Pembatasannya ialah Dirinya sendiri.
- - - - - - - -
Dzat mengetahui Dirinya sendiri ^Dari segi mengetahui :
Dia Menjadi wajib. Pelaku tanpa kualiti, Pencipta Yang Berkuasa dll
^Dari segi Diketahui :
Dia menjadi Yang Dilakukan.
Yang diberi kualiti. Yang Dijadikan tanpa kuasa yaitu Hakikat Insan.
- - - - - - - -
Surah Al-Hadid : 04 "Dan Dia bersama kamu dimana saja kamu berada".
(Qs.Al-Hadid : 4)
- - - - - - - -
Huraian :
Allah ialah hakikat semuanya - hakikat segala-galanya tiada yang kecuali.
Apabila Allah beserta dengan semua, Dia juga tanpa semua.
Selagi anda Wujud dalam pandanganmu,
"DIA TIADA NAMPAK" dan apabila kamu tidak Wujud dalam pandanganmu
"DIALAH YANG ANDA NAMPAK".
Allah menzahirkan Dirinya pada sesuatu benda yang dicari oleh seseorang itu.
Tajallinya tidak terkira banyaknya.
Penyembahan Yang Terhad oleh Yang Terhad adalah Syirik.
- - - - - - - -
CINTA ALLAH ialah KEMAUAN Untuk Manifestasi (penzahiran ).
Wujud adalah gerak dari KEADAAN YANG TERPENDAM
(Kunza Mahfiyyan - Adom Idhafi)
Kepada KEADAAN YANG TERNAMPAK.
Ini adalah Gerak Cinta. Tanpa Cinta ianya terpendam dalam Ilmu buat selama-lamanya.
Wujud itu adalah hanya TAJALLI dan TAJALLI itu menjadi HAKIKAT Seseorang dalam TAJALLI.
HAKIKAT benda ialah DZAT ALLAH sendiri.
Wujud diluar dan Wujud didalam tidak berbeda.
Semuanya Adalah Satu Diri Yang Sama Itu Jua Yakni Allah.

Postingan populer dari blog ini

KUNCI RAHASIA KUN FAYAKUN

NAFAS LAM JALALAH

MAKNA RAHASIA ALIF