DZAT MUTLAK
WUJUDU KAZAHRU WALA YUQA MUBIHI ZAHBU
"Barang siapa mengadakan Dua Wujud jadi Syirik"
ANA WUJU DA HU
"Ada kita dengan DIA"
WA NAF SUHU
"Ada DIA dengan sendirinya".
.
ADAPUN WUJUD ITU AIN ZAT ARTINYA KENYATAAN KARENA LAFAZNYA DIBACA ITU WUJUD MAKNANYA DZAT.
INI ADALAH KARENA WUJUD ITU ADA. MAKA YANG ADA ITU DZAT.
MAKA TIADA DIPEROLEH DENGAN LAFAZ YANG LAIN DARIPADA WUJUD ITU KARENA WUJUDNYA ITU MENYATAKAN DZATNYA.
MAKA DISEBABKAN ITU DIKATAKAN "AIN DZAT" NAMANYA.
.
ADAPUN WUJUD ITU ARTINYA ADA. APA YANG DIKATAKAN ITU ADA. YANG DIKATAKAN ITU IALAH "DZAT".
.
ADAPUN WUJUD INI DILIHAT PADA LAFAZNYA SIFAT DAN JIKA DILIHAT PADA MA'ANANYA DZAT DAN APA YANG DIKATAKAN LAFAZ ITU KARENA BACAAN ITU WUJUD ADA DZAT. INILAH MAKNANYA.
.
ADAPUN WUJUD DIRI SENDIRI BERDIRI DENGAN DZAT.
APA SEBAB DIKATAKAN WUJUD ITU BERDIRI DENGAN DZAT?
SEBAB LAFAZ WUJUD ITU ADA MANAKALA YANG ADA ITU IALAH "DZAT MUTLAK".
"Barang siapa mengadakan Dua Wujud jadi Syirik"
ANA WUJU DA HU
"Ada kita dengan DIA"
WA NAF SUHU
"Ada DIA dengan sendirinya".
.
ADAPUN WUJUD ITU AIN ZAT ARTINYA KENYATAAN KARENA LAFAZNYA DIBACA ITU WUJUD MAKNANYA DZAT.
INI ADALAH KARENA WUJUD ITU ADA. MAKA YANG ADA ITU DZAT.
MAKA TIADA DIPEROLEH DENGAN LAFAZ YANG LAIN DARIPADA WUJUD ITU KARENA WUJUDNYA ITU MENYATAKAN DZATNYA.
MAKA DISEBABKAN ITU DIKATAKAN "AIN DZAT" NAMANYA.
.
ADAPUN WUJUD ITU ARTINYA ADA. APA YANG DIKATAKAN ITU ADA. YANG DIKATAKAN ITU IALAH "DZAT".
.
ADAPUN WUJUD INI DILIHAT PADA LAFAZNYA SIFAT DAN JIKA DILIHAT PADA MA'ANANYA DZAT DAN APA YANG DIKATAKAN LAFAZ ITU KARENA BACAAN ITU WUJUD ADA DZAT. INILAH MAKNANYA.
.
ADAPUN WUJUD DIRI SENDIRI BERDIRI DENGAN DZAT.
APA SEBAB DIKATAKAN WUJUD ITU BERDIRI DENGAN DZAT?
SEBAB LAFAZ WUJUD ITU ADA MANAKALA YANG ADA ITU IALAH "DZAT MUTLAK".