ANTARA AKU DAN ALLAH
"
WAL AWAL WAL AKHIR ALLAHUSSAMA WATIWAL ARDI
WAL JAHIRU WAL BATHINU LILLAHISSAMA WATIWAL ARDI
LAHU KUSSAMA WATIWAL ARDI
ALLAHUL LAZI KHOLAQOSSAMA WATIWAL ARDI"
......
LAHURUFIN ALIF TIDAK KOSONG
WALA SAUTIN FA LAM ALIF KOSONG TITIK ALIF
ALLAH MUHAMMAD ADAM AHADIYAT WAHDAH WAHDIYAT ZAT SIFAT AF’AL
ALIF___TERBANG
LA HURUFIN WALA SAUTIN
( TIADA HURUF TIADA SUARA INILAH DIA JIBU)
ALIF TERBANG INI DIBUNYIKAN MENJADI : A. I.U
AKU INI HIDUP ATAU DENGAN LAIN KATA :
(AKU TUHAN, IA TUHAN, UJUD TUHAN)
SEMUANYA PUN KEPADA HU ;
DAN HU ITU LENYAP
DALAM JIBU, ARTINYA ;
(TIADA HURUF DAN TIADA SUARA)
INILAH AHIR PERJALANAN SEORANG SALIK/ PENUNTUT KAUM SUFI ATAU AHLI PERJALANAN
DEMIKIANLAH ADANYA.
________||_________
~ZAT ....
JIBU.
SIFAT.
Kenyataan ZAT: sifat namanya
~ASMA …
Kenyataan ZAT: Asma namanya
~ AF’AL …
Kenyataan ZAT: Kelakuan namanya
SYAREAT
THAREKAT
THAQIQAT
MA’RIFAT
ALIF= ADALAH ZAT
LAM AWAL=ADALAH SIFAT
LAM AKHIR= ADALAH ASMA
HA= ADALAH AF’AL
INILAH YANG BERNAMA ALLAH YANG SEBENARNYA
^ALIF =KENYATAAN HAYATULLAH ZAT
^KAF =KENYATAAN ALIMULLAH
^ BA= KENYATAAN KUDRATULLAH
^RO =KENYATAAN IBADATULLAH
INILAH KEMAHA BESARAN TUHAN ALLAH AZZAWAZALLA KALAU KITA SIMPULKAN MENJADI SATU
1. ALLAH : ADALAH NAMA BAGI ZAT YANG WAJIBAL WUJUD
AKBAR : ADALAH NAMA BAGI SIFAT HAYATULLAH ZAT
2. ALLAH : NAMA BAGI BATHIN ALLAH TA'ALA
AKBAR : NAMA BAGI ZAHIR
JADI YANG SEBENAR-BENARNYA TAKBIR ITU ADALAH :
MENUNJUKKAN KEADAAN ALLAH PADA MUHAMMAD
ARTINYA : " ZAHIR TUHAN ADA PADA MUHAMMAD DAN BATHIN MUHAMMAD ADA DI TUHAN"
BER-ARTI : YANG MENYEMBAH JUGA YANG DISEMBAH MAKA YANG BERLAKU DALAM KEADAAN SEMBAHYANG ITU ADALAH RAHASIA ALLAH SEMATA-MATA
______________||___________
DALILNYA : LAYA' BUDULLAH ILLALLAH
ARTINYA : TIADA YANG MENYEMBAH ALLAH, HANYA ALLAH
..........
......
LAHURUFIN ALIF TIDAK KOSONG
WALA SAUTIN FA LAM ALIF KOSONG TITIK ALIF
ALLAH MUHAMMAD ADAM AHADIYAT WAHDAH WAHDIYAT ZAT SIFAT AF’AL
ALIF___TERBANG
LA HURUFIN WALA SAUTIN
( TIADA HURUF TIADA SUARA INILAH DIA JIBU)
ALIF TERBANG INI DIBUNYIKAN MENJADI : A. I.U
AKU INI HIDUP ATAU DENGAN LAIN KATA :
(AKU TUHAN, IA TUHAN, UJUD TUHAN)
SEMUANYA PUN KEPADA HU ;
DAN HU ITU LENYAP
DALAM JIBU, ARTINYA ;
(TIADA HURUF DAN TIADA SUARA)
INILAH AHIR PERJALANAN SEORANG SALIK/ PENUNTUT KAUM SUFI ATAU AHLI PERJALANAN
DEMIKIANLAH ADANYA.
________||_________
~ZAT ....
JIBU.
SIFAT.
Kenyataan ZAT: sifat namanya
~ASMA …
Kenyataan ZAT: Asma namanya
~ AF’AL …
Kenyataan ZAT: Kelakuan namanya
SYAREAT
THAREKAT
THAQIQAT
MA’RIFAT
ALIF= ADALAH ZAT
LAM AWAL=ADALAH SIFAT
LAM AKHIR= ADALAH ASMA
HA= ADALAH AF’AL
INILAH YANG BERNAMA ALLAH YANG SEBENARNYA
^ALIF =KENYATAAN HAYATULLAH ZAT
^KAF =KENYATAAN ALIMULLAH
^ BA= KENYATAAN KUDRATULLAH
^RO =KENYATAAN IBADATULLAH
INILAH KEMAHA BESARAN TUHAN ALLAH AZZAWAZALLA KALAU KITA SIMPULKAN MENJADI SATU
1. ALLAH : ADALAH NAMA BAGI ZAT YANG WAJIBAL WUJUD
AKBAR : ADALAH NAMA BAGI SIFAT HAYATULLAH ZAT
2. ALLAH : NAMA BAGI BATHIN ALLAH TA'ALA
AKBAR : NAMA BAGI ZAHIR
JADI YANG SEBENAR-BENARNYA TAKBIR ITU ADALAH :
MENUNJUKKAN KEADAAN ALLAH PADA MUHAMMAD
ARTINYA : " ZAHIR TUHAN ADA PADA MUHAMMAD DAN BATHIN MUHAMMAD ADA DI TUHAN"
BER-ARTI : YANG MENYEMBAH JUGA YANG DISEMBAH MAKA YANG BERLAKU DALAM KEADAAN SEMBAHYANG ITU ADALAH RAHASIA ALLAH SEMATA-MATA
______________||___________
DALILNYA : LAYA' BUDULLAH ILLALLAH
ARTINYA : TIADA YANG MENYEMBAH ALLAH, HANYA ALLAH
..........