ALLAH MELIPUTI SEGALA SESUATU

Mereka berkata alam menjadi dalil wujud Allah
aku pandang pada alam Allah tidak kelihatan mana mungkin ada kekuatan alam mempamer wujud Tuhan bukankah Allah tidak memerlukan alam
Dia yang zahir dan Dia yang batin
Dia yang awal dan Dia yang akhir.
Aku pandang ke dalam hatiku zat rahasiaku diterangi Rahasia Ilahi kemudian aku pandang kepada alam baru aku melihat Cahaya-Nya meliputi alam
aku pandang lagi kepada alam cahaya-Nya kembali terhijab dari pandangan lalu aku pindahkan alam ke dalam hatiku aku kembali melihat Cahaya Ilahi meliputi alam.
Cahaya-Nya hanya boleh dipandang oleh zat rahasiaku
apabila aku menyatu dengan zat rahasiaku tanpa takwil tanpa hujah tanpa terka tanpa ulasan tanpa kupasan tanpa huraian hanya yakin dan larut di dalam keyakinan bahwa aku tidak terpisah daripada zat rahasiaku baru dapat aku saksikan Cahaya-Nya tanpa rupa tanpa warna hanya jelira di dalam yakin sesungguhnya Cahaya Engkau yang aku pandang.
Apa jua yang nyata bila aku halakan pandangan ke sana daku tidak melihat wujud di situ hinggalah aku halakan pandangan ke dalam hati barulah aku melihat wujud menyertainya.

Postingan populer dari blog ini

KUNCI RAHASIA KUN FAYAKUN

NAFAS LAM JALALAH

MAKNA RAHASIA ALIF